Poradnik – złe nawyki, które niszczą auto cz.1

Ten sam model samochodu z tego samego rocznika, z podobnym przebiegiem może być w pełni sprawny, lub być kompletnym złomem. Co możemy zrobić, by przedłużyć żywotność naszego samochodu?

Dla wielu kierowców przełożenie terminu przeglądu auta wydaje się dobrym pomysłem na oszczędności w domowym budżecie. Nie tylko w Polsce dochodzi do takich zachowań. W bogatszych krajach właściciele starszych aut również przykładają mniejszą uwagę do tego obowiązku. Niestety może to nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje, które często w znacznym stopniu przekraczają kwotę zaoszczędzoną na przeglądzie samochodu.

Wymiana oleju silnikowego.

Jest ona wymagana po przejechaniu określonej liczby kilometrów lub po upływie określonego czasu. Jeżeli w naszym samochodzie używany jest olej mineralny to powinniśmy w bardzo skrupulatnie podchodzić do jego wymiany. Olej mineralny po pewnym czasie traci bowiem swoje właściwości. Należy pamiętać również o oleju w skrzyni biegów. Niektórzy producenci zalecają wymianę oleju w skrzyniach manualnych inni zostawiają to w gestii użytkowników auta. Naszym zdaniem należy wymieniać olej w skrzyni biegów a już koniecznie należy dokonywać wymiany w skrzyniach automatycznych. W przypadku aut tylnonapędowych jest jeszcze olej przekładniowy w tylnym mechanizmie różnicowym. Wymiana oleju na czas znacząco wydłuży żywotność tych podzespołów.

Niebezpieczeństwo: przyspieszone zużycie głównych elementów silnika oraz elementów układu przeniesienia napędu

Ignorowanie palących się kontrolek

kontrolkiTablica wskaźników posiada od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu kontrolek. Różnią się one kolorami za pomocą których komunikują ważność problemu. Zielone to kontrolki informacyjne, np. o włączonych światłach, czy kierunkowskazach. Żółte lampki informują już o konkretnych problemach, które trzeba mieć na uwadze. Może to być informacja o niskim poziomie płynu do spryskiwaczy, rezerwie paliwa, ale też o niskim poziomie oleju silnikowego. Najpoważniejszą żółtą kontrolką jest tzw. check engine, czyli kontrolka silnika. Zazwyczaj informuje o błędzie otrzymanym przez komputer od jednego z czujników. Odpowiedzi należy szukać w warsztacie dysponującym odpowiednim komputerem diagnostycznym. Ignorowanie tej kontrolki może doprowadzić do poważnej awarii niewłaściwie działającego układu, a w konsekwencji nawet do uszkodzenia silnika.
Czerwone kontrolki informują o poważnych problemach, jak spadek ciśnienia oleju w silniku, czy zbyt wysoka temperatura cieczy chłodzącej. Ich ignorować nie wolno.

Niebezpieczeństwo: ryzyko uszkodzenia silnika.

automatyczna skrzynia

Eksploatacja samochodu z automatyczną skrzynią biegów wymaga od jej użytkownika podstawowej wiedzy o jej słabościach. Aby cieszyć się niezawodną pracą przez setki tysięcy kilometrów należy ją odpowiednio traktować.
Jednym z podstawowych błędów jakie wykonują kierowcy posiadający w swoim aucie skrzynie automatyczną jest zbyt szybkie przełączanie z trybu R ( cofanie ) na D (jazda do przodu). Takie działanie powoduje szybsze zużycie mechanizmów skrzyni biegów. W niektórych przypadkach awaria może wystąpić bardzo szybko.
Kolejnym złym nawykiem jest wrzucanie luzu (tryb N) np. podczas postoju na światłach. Tak częste przełączanie pomiędzy trybami D i N powoduje przyspieszone zużycie sprzęgieł i może oznaczać drogą naprawę.

W samochodach sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza amerykańskich,  zaleca się zamontowanie chłodnicy automatycznej skrzyni biegów, o ile nie jest na wyposażeniu auta. Pozwoli to na użytkowanie auta z większymi prędkościami bez ryzyka uszkodzenia.

Niebezpieczeństwo: wysokie prawdopodobieństwo uszkodzenie bądź przyspieszonego zużycia automatycznej skrzyni biegów.