Klimatyzacja – poradnik

Auto Klimatyzacja

Jak myślisz co się bardziej opłaca jazda z włączoną klimatyzacją czy podróżowanie z otwartymi szybami bocznymi? Odpowiedź może Cię zaskoczyć ale to właśnie jazda z włączona „klimą” w upalne dni jest oszczędniejsza.

Okazuje się bowiem, że samochód potrzebuje mniej paliwa na zasilenie układu klimatyzacji niż na pokonywanie oporu aerodynamicznego przy jeździe z opuszczonymi szybami. Oczywiście dzieje się tak kiedy w odpowiedni sposób używamy naszej klimatyzacji.

A oto kilka wskazówek na bardziej efektywne korzystanie z naszej „klimy”:

  1. O ile jest to możliwe zostaw samochód w zacienionym miejscu. Szczytem marzeń będzie możliwość pozostawienia opuszczonych okien.
  2. Jeżeli posiadasz ekran odbijający promieniowanie na szybach wskazane jest jego zastosowanie.
  3. Po wejściu do samochodu, który zaparkowany był w miejscu nasłonecznionym przez dłuższy czas, powinieneś na krótki czas otworzyć wszystkie okna lub drzwi aby usunąć gorące powietrze z kabiny pojazdu. Dopiero po wywietrzeniu auta należy zamknąć wszystkie okna i włączyć klimatyzację.
  4. Po włączeniu klimatyzacji dobrze jest włączyć przycisk recyrkulacji by umożliwić wielokrotny przepływ powietrza przez klimatyzator.
  5. Jeżeli posiadasz klimatyzację ze sterowaniem ręcznym wówczas najkorzystniej jest ustawić regulator temperatury w położeniu odpowiadającym najniższej temperaturze i skorzystanie z regulatora nadmuchu w celu nastawienia ilości chłodzenia.
  6. Jeżeli po włączeniu klimatyzacji w samochodzie dalej leci ciepłe powietrze należy jak najszybciej udać się do odpowiedniego warsztatu zajmującego się serwisem klimatyzacji. Warsztat taki ustali czy w systemie nie występuje przypadkiem wyciek czynnika chłodzącego. Jeżeli wystąpił wyciek serwis usunie go a następnie ponownie uzupełni ilość czynnika chłodzącego. Musisz również wiedzieć, że w systemach klimatyzacji samochodowej normalnym jest to iż po pewnym czasie następuje nieduża utrata substancji chłodzącej. Jest to skutek przenikania substancji przez węże w ciągu wielu lat użytkowania.
  7. Systemy wentylacyjno-klimatyzacyjne HVAC pojazdu mogą być wyposażone w filtr powietrza, który uległ zanieczyszczeniu i w związku z tym ogranicza przepływ powietrza. W takim przypadku trzeba wymienić filtr. W nowszych pojazdach filtr ten może znajdować się za schowkiem na rękawiczki lub poniżej wycieraczek szyby przedniej. Filtr może zostać wymieniony przez właściciela pojazdu lub przez pracownika serwisu. Okres serwisowania filtra powinien być podany w instrukcji pojazdu.

Te proste środki spowodują, że powietrze i fotele w kabinie będą mieć niższą temperaturę, dzięki czemu wychłodzenie do poziomu komfortowego nastąpi szybciej i równocześnie spowoduje to oszczędności w zużyciu paliwa.

Klimatyzacja – poradnik – część 2